Google

lauantaina, marraskuuta 10, 2007

Hong Kongin neuvottelumestaruuskisat

The Chinese University of Hong Kongissa on jokaista asiaa varten oma korttinsa. Kortteja on kuvallisia ja kuvattomia. Kaikkeen tarvitsee kortin ja usein vielä eri kortin: kuntosali, kopioiminen, tulostaminen, asuntoon sisäänpääsy, etc. No, yksi korteista on minun kuntosalikorttini. Sen tekeminen kesti viisi viikkoa tultuani tänne. Kortti on laminoitu paperilappu, jossa lukee että osaan käyttää kuntosalia, henkilötietoni, kuvani ja opiskelijanumeroni. Kuntosalin nimi tosin ei ole "kuntosali" vaan "painonhallintahuone".

Toinen ongelma on yliopiston College-järjestelmä. Kuulemma CUHK on ainoa yliopisto Aasiassa, jossa noudatetaan englantilaista College-järjestelmää. Käytännössä tämä tarkoittaa, että jokainen kuuluu johonkin Collegeen. Collegen jäsenyys antaa sinulle mahdollisuuden osallistua kaikkeen mahdolliseen Collegen järjestämään toimintaan, eli käytännössä erilaisiin piirileikkeihin, yms. Verrattuna suomalaisiin opiskelijajuhliin ero on melkoinen. En tosin tiedä, ovatko suomalaiset opiskelijabileetkään kovin terveitä tapahtumia, mutta siitä huolimatta piirileikit eivät puhuttele minua.

Kuuluun Shaw Gollegeen. Tänään menin United Collegen pihalla olevaan kuntosaliin, niin kuin olen mennyt kymmeniä kertoja aikaisemminkin. Ehdin treenata noin 45 minuuttia. Sitten tulee kuntosalinhoitaja - 140 cm pitkä nainen - ja posmittaa minulle kiinaa. Totean, etten ymmärrä. Hän haluaa viskata minut ulos salilta, koska en ole United Collegen jäsen. Ryhdyn selittämään, etten tiedä, en ymmärrä, olen ulkomaalainen, yms. Ei auta. Aikaisemmin tämä on auttanut. Hän kiskoo jo minua tavaroineni ulos salista, mutta juristin aivot ryhtyvät naksuttamaan.

Vaadin nähdä asiakirjan, jonka perusteella en voisi käyttää salia. Oven vieressä ovat kuntosalin säännöt. Nainen väittää tulkin avulla, että ne ovat este treenaamiselleni. Luen englanninkielisen käännöksen. Käännöksestä ei käy ilmi, että minun tarvitsisi olla United Collegen jäsen, vaan kuntosalikortti riittää. Loistavaa. Ilmoitan, että näiden sääntöjen mukaan mennään ja palaan saliin. Sitten minulle tuodaan kiinankielinen paperi, jossa muka kielletään salin käyttöni. Totean, että yliopistolla on kaksi virallista kieltä ja etten usko ennen kuin saan englanniksi samat ohjeet. Nainen luovuttaa taistelunsa (tosin valittaa jotain minun kengistä ensin) ja poistuu.

Katsotaan, miten taistelut etenevät. Aion jatkossa käydä samalla salilla.